כיצד נושאים ילקוט - 23-10-2011
טיפים לנשיאה נכונה של תיקים לפי גישת ארגונומיה בתנועה * .
החל מכיתה א ' עד גיל זיקנה מאוחרת אנו נושאים תיקים ילקוטים ממינים רבים ושונים . לעובדה זו כשלעצמה משמעות רבה מבחינת ההשפעה על גופנו יציבתנו ובריאותנו .
במאמר זה נתיחס למשא הראשון שאנו פוגשים כהכרח- ילקוט בית הספר .
שימו לב כי ההתיחסות היא לנשיאה בלבד ללא דיון בשאלת ההרמה .
הפתרון המוצע משלב בעיקר שינוי מבחינה גופנית תנועתית . זאת כאחד הגורמים המשפיעים ביותר על בריאות ילדינו .
כל הורה ומטפל יודע כי ילדים כיום , בעידן הילקוט עם הגלגלים (טרולי ) עדיין מתלוננים יותר מבעבר על כאבי גב . הבעיה לא רק לא נפתרה אלא הוחמרה!
עם כל ההתקדמות בתחומים רבים אחרים , אין ספק שהמצב הקיים לא מספק מבחינה בריאותית .
כיצד אם כן להנחות את ילדינו -
המוטו הפשוט של "נעשה מה שמרגיש טוב " אינו תקף פה- מטבענו לא נועדנו לנשוא משא קבוע על הגב או ביד ולכן אם נניח ליד ה"תחושה " לשחק תפקיד נקבל תנועה לאו דוקא בריאותית .
בעבר הרחוק נשיאת ילקוט היתה בדומה למזוודה קטנה - תיק המוחזק ביד אחת לצד הגוף . כמובן שזוהי דרך לא נכונה להחזיק ילקוט לאורך זמן ובמיוחד שהילד יישא את הילקוט תמיד בידו החזקה ז"א עידוד ללקות "עקמת " ! .
השלב הבא וההגיוני יותר היה ביצירת ילקוטים הנישאים על הגב כתיקי מסע .
כך באמת נפתרת בעיית האיזון לצד אך נוצרת כפיפה קדימה ובשילוב אי התאמה של הרצועות יכולה לגרום לעומס רב באזור הצוואר .
(בכל מקרה יש להתאים את רצועות הגב כך שיהיו מאוזנות , לא הדוקות מדי ולא רפויות ולודא כי אין לחץ באזור הצוואר . )
בשנים האחרונות הופיע תיקי בית ספר עם גלגלים וידית אחיזה . כך יורד למעשה כל עומס מן הגב .
האם שינוי זה לטובה ?
לא בהכרח !
ראשית , גם אם אין עומס הרמה ישנו עומס משיכה . שנית , כיוון שמדובר בילדים , לא נוכל לגרום לשינוי מודע לאיזון לאורך זמן ולכן המשיכה תתבצע , תמיד, בצד אחד בלבד כך ששוב קיבלנו חיזוק שרירים לא סימטרי העלול לגרום בעיות רבות .
.
בנוסף יש להבין כי בדומה לפתרון השגוי של כאבי גב ע"י משענת , כאשר אנו נמנעים מהרמת חפצים אנו גם מונעים משרירי הגב עומס דהיינו תרגול או במילים אחרות - חיזוק אנו יוצרים מציאות נוחה בטווח מיידי אך מנוונת ומסוכנת לטווח ארוך !
אילו המלצות מעשיות ניתן ליישם -
א. רצוי שמשקל התיק יהיה נמוך ככל האפשר . כיום ישנן המלצות ברורות של משרד החינוך - 10% ממשקל הילד
ב. קיימות תובנות רבות לגבי ארגון המשקל של התיק וכוונונו לדוגמא: http://osh.org.il/uploadfiles/d_400_1082_yalkut.pdf
אלו יכולות בהחלט לסייע !
ג. ניתן לדבר עם הילדים ולחנך אותם לנשיאה מאוזנת ונכונה - אמנם קטן הסיכוי שזה ייושם אך אין בכך משום הפסד
ד. מבחינה תנועתית רצוי לשלב בין נשיאה עם גלגלים לבין נשיאה על הגב - מצד אחד הורדת עומס גדול ומצד שני גרוי וחיזוק שרירי יציבה וגב !
ה. הנשיאה הבריאה ביותר של משא , מכל סוג היא על הראש - עד כמה ילדינו יוכלו לנשוא כך משקל - ספק ...
ו. ליצור מסגרת ספורטיבית תנועתית שתתן מענה לעומס ולחוסר האיזון בחיי ילדינו- המחשב הטלויזיה והילקוט הכבד מדי .
הפרט החשוב ביותר הוא :
חינוך לתנועה נכונה והקניית מצב בריאותי מאוזן וטוב בגיל צעיר יחסכו כמעט כל בעייה עתידית מהם בתסמונת בה לוקים 85% מהמבוגרים !
אין השקעה טובה יותר מבריאות בגיל צעיר !
*כל הזכויות שמורות לארז אלון , חברת ארגונומיה בתנועה
לפרטים נוספים : www.erezalon.com info@erezalon.com
ארז אלון מרצה, מטפל ומורה לתנועה בריאותית בגישת אד"מ . בוגר סמינר הקיבוצים ואוניברסיטת לידס , אנגליה . עוסק מזה 20 שנה בטיפול והרצאות במסגרות שונות (פרטי וקבוצתי) מנכ"ל חברת ארגונומיה בתנועה מדריך בכיר בטכניקת אד"מ בתנועה http://www.erezalon.com
>